Alfabet życia Władysława Grądzkiego
PERPETUUM MOBILE TOWARZYSTWA INTERNATÓW I BURS CZYLI ALFABET ŻYCIA DR GRĄDZKIEGO
Dr Władysław Grądzki jest absolwentem Liceum Pedagogicznego oraz Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie ukończył dwa kierunki- pedagogikę i język polski. Doktoryzował się z nauk humanistycznych.
Karierę pedagogiczną rozpoczął jako nauczyciel języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 1 przy ulicy Akademickiej w Białymstoku. Pracował również jako wychowawca w Internacie Technikum Włókienniczego i na stanowisku kierownika w Internacie Technikum Mechanicznego (obecnie Zespół Szkół Mechanicznych). Był również dyrektorem Pogotowia Opiekuńczego.
Pracę naukową rozpoczął w Instytucie Kształcenia Nauczycieli na stanowisku kierownika Zakładu Pedagogiki i Psychologii. Obecnie pracuje na Uniwersytecie w Białymstoku – Wydział Pedagogiki i Psychologii (wcześniej Filii Uniwersytetu Warszawskiego w Białymstoku).
Odznaczony: Medalem Komisji Edukacji Narodowej, odznaczeniem Zasłużony Nauczyciel Białostocczyzny, Srebrnym Krzyżem Zasługi, Złotym Krzyżem Zasługi, a także Krzyżem Kawalerskim.
A
Aspiracje- Są motorem do działania. Nie robię czegoś tylko i wyłącznie
dla Awansu – Ważne jest samo dążenie.
Atrakcje życia- Samo dążenie do osiągnięcia czegoś.
Aktywność sportowa- Biegam codziennie od 17 lat. Robię to „nie dla sportu, ale dla organizmu”.
B
Błędy- To efekty ludzkiej działalności szczególnie w sferze wychowania. Co jest błędem, a co nim nie jest, jest subiektywne i zależy od przyjętego kryterium. Sposobem na uniknięcie błędów jest transgresja czyli spojrzenie na siebie z boku.
Bunt- Zawsze byłem tym, który starał się inaczej spojrzeć na życie. Czasami trzeba było złamać tradycje czy nawyki.
C
Cele- Ciągły rozwój „ coś napisać”, „coś wymyślić”- nowe poszukiwania założeń teoretycznych w sferze pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej.
Czas wolny- Pojęcie względne. Gdy mam czas wolny, nie muszę biec, mogę spokojnie iść i myśleć.
D
Dzieci- Udział mężczyzn w tym, że są dzieci i jakie one są jest niewielki. To kobiety są pełne zrozumienia i poświęcenia.
E
Energia- Potrzebna do realizacji celów. Ciągle o tym myślę jakie sprawy poruszyć aby innych sprowokować do działania.
F
Frustracje- Są wpisane w ludzkie życie. Nie należy do nich przywiązywać wagi- trzeba próbować inaczej.
Fascynacje- Książki i kobiety. Te ostatnie mają jedną wadę ... są cudze.
Fantazje- Marzenia są zaczynem działania.
Filozofia życia- Wypełniam rolę jaką na siebie przyjąłem: inspiruję, zachęcam, namawiam.
G
Góry do zdobycia- Nie myślę o tym czego nie mogę zdobyć.
Grzechy i grzeszki- Trzeba rozważyć, czy to co sprawia przyjemność jest grzechem.
H
Herb- W okolicach Myszyńca jest miejscowość, która nazywa się Grądzkie, jednak nie mam czasu tego sprawdzić.
J
PROSZĘ DOKOŃCZYĆ ZDANIE:
JESTEM ...OPTYMISTĄ!
K
Kobiety- Trzeba podziwiać!
Kuchnia- Madam (żona) świetnie gotuje - smakuje mi wszystko.
L
Los- Jest niezależny od nas. Czasami człowiek nie wszystko powinien wiedzieć.
M
Marzenia – Być czynnym.
P
Publikacje- Pierwszy artykuł który napisałem dotyczył sądu koleżeńskiego. Chociaż moim zdaniem był zbyt formalny to wydrukowano go w Problemach Opiekuńczo - Wychowawczych. Później były kolejne, a w każdym z nich rozważałem to, co w pedagogice najistotniejsze.
S
Sukcesy- Udało mi się tak zorganizować pracę i ludzi, że około 700 młodych osób mogło wziąć udział w wymianie młodzieżowej między Polską a Niemcami. Świadectwem sukcesu tej akcji są nawiązane i trwające do dziś kontakty i sympatie, a także nazwanie jednej z ulic w niemieckim mieście Seehausen - ulicą Białostocką.
T
Towarzystwo Internatów i Burs- Miałem szczęście spotkać ludzi, którzy aktywnie włączyli się w powstanie Towarzystwa i nadal je prowadzą. Mój udział jest niewielki.
Ż
Pani Żmieńko- Moja studentka - nieoceniony zdrowy rozsądek. Jestem dla niej pełen uznania.
Życie- Staram się nie dostrzegać złych stron. Jak coś się raz nie uda trzeba spróbować drugi raz.